Bodil+og+Finn+v%C3%A6rksted.jpg
 

Finn & Bodil

Da børnene fløj fra reden, solgte Finn Nielsen og Bodil Holstein huset i Søborg og købte et gammelt hvidkalket kridthus i Lille Heddinge tæt på Stevns klint. Her har snedkerparret bygget deres drømmeværksted med moderne maskiner og en hyggelig atmosfære side om side med landets marker, skove og ro.

Nogle vil måske kalde os lidt gammeldags. Vi lægger en ære i vores håndværk og holder af at kunne fordybe os om formen og detaljerne. Derfor er det dejligt, at vi har kunne bygge vores værksted på landet med den plads til fordybelse og kreativitet, det nu engang giver.

bodil_3.jpg
 
 

Bodil Holstein

For Bodil Holstein startede det livslange forhold til snedkerfaget for 50 år siden på den Nordiske Højskole. Her var der var mulighed for at arbejde med forskellige materialer, og det stod hurtigt klart, at arbejdet med træ skulle blive bærende for hendes arbejdsliv:

Det var, da jeg begyndte at arbejde med træ for første gang, jeg indså, at her var der tale om et materiale, der fangede min interesse og skærpede min kreativitet. Det var lidt utraditionelt med kvindelige snedkere på det tidspunkt, og jeg havde svært ved at finde mesterlære. Jeg så derfor efter alternativer, og her kom Nationalmuseet ind i billedet. Jeg fik lov at gå her og arbejde med spændende opgaver inden for konservering og restaurering, indtil jeg fandt en læreplads.

Bodil måtte efterfølgende drage fra København til Silkeborg for at komme i lære. Men det skulle vise sig både at give titlen som snedker og samtidigt åbne døren for mødet med Finn Nielsen, som også var i lære samme sted. De har nu været gift i snart 40 år.

IMG_0992.JPG

 

 

Lidenskab for restaurering

For Bodil havde restaureringsarbejdet på Nationalmuseet i hendes unge dage sat sit tydelige mærke, og parret flyttede sammen til København efter deres læretid. Bodil startede som restaureringstekniker på Nationalmuseet, hvor hun næste år har 40 års jubilæum. For Bodil Holstein baserer lidenskaben for hendes arbejde sig på form, finesse og detalje.

I mit daglige arbejde finder jeg en stor glæde i, at arbejde med emner der er slidte, ødelagte eller bare trænger til en kærlighed hånd. Her går hensynet til dets historie og kontekst hånd i hånd med restaureringen, så brugerne kan få fornemmelsen af det oprindelige. Det er i høj grad det øje for detaljer, form og historie som jeg bidrager med i Nielsen og Holstein. Desuden gør mit historiske kendskab til arkitektur, kultur og design mig i stand til at rådgive om snedkeri og fremstille nye møbler hos Nielsen og Holsteins.

 
 

Drejede detaljer

Bodil Holstein holder meget af bænken. Drejebænken. På værkstedet har Nielsen og Holstein faciliteterne til at dreje alt fra interiør og brugskunst til emner på bestilling, som blandt andet flotte brugsgenstande til køkken og stue.

Jeg er fokuseret, når jeg drejer, og det holder jeg meget af. Den koncentration oplever jeg skaber en fornemmelse af flow. Når jeg fremstiller genstande på drejebænken, handler det om at være optaget af detaljerne, så eksempelvis samlinger og overgange passer med træets årer og toner. Min interesse for form og detalje kommer i særlig grad til udtryk her, da det handler om at gøre tingene præcist og patentligt.Yndlingen

Det er svært for mig at vælge en bestemt yndling, da forskelligt træ har forskellige funktioner og farver. Men et rigtig godt træ er egetræ. Den er europæisk, den er utrolig smuk, og så er sorten stærk. Den kan bruges i mange henseender, da det er taknemligt at behandle og forme, og alt efter oprindelse kan det være groft eller blødt. Det giver mange muligheder ift. fremstilling af møbler og interiør, og i dets behandlede form står det virkelig lækkert.

 

Yndlingen

Det er svært for mig at vælge en bestemt yndling, da forskelligt træ har forskellige funktioner og farver. Men et rigtig godt træ er egetræ. Den er europæisk, den er utrolig smuk, og så er sorten stærk. Den kan bruges i mange henseender, da det er taknemligt at behandle og forme, og alt efter oprindelse kan det være groft eller blødt. Det giver mange muligheder ift. fremstilling af møbler og interiør, og i dets behandlede form står det virkelig lækkert. 

finn_3.jpg
 

Finn Holstein

Finn Nielsen er tredjegenerations snedker, og kommer fra en traditionsbunden familie med træ under fingrene. Dyderne er solidt håndværk, godt kvalitetstræ og fokus på den æstetiske ældning. Det hele startede i syvårsalderen som fejedreng på familiens møbelværksted:

Jeg husker tilbage på min fars arbejdsliv og hans begejstring for træet. Det smittede i høj grad af på mig. Særligt husker jeg amtsrådssalen i Ribe, der tilbage for mange år siden skulle udvides. Der tegnede arkitekterne Friis og Moltke det nye inventar herunder et hesteskoformet bord og tilhørende stole i rio palisander. Det skulle produceres på min fars værksted, Ribe Møbelværksted, og at følge processen med at få de her arkitekters streger og visioner omdannet til virkelighed, det betog mig meget. Der var jeg 13 år gammel og lige siden har jeg arbejdet inden for faget.

Finn Nielsen har foruden sine mange år som snedker uddannet et væld af unge snedkerspirer som instruktør. Gennem sit arbejde for uddannelsesudvalget på Københavns Tekniske Skole i 13 år har han bedømt svendeprøver og vejledt morgendagens snedkere, og på den måde sat sit præg på snedkerfaget i Danmark.

Jeg har været så privilegeret, at være med til at uddanne de kommende generationers snedkere. Nogle har startet virksomhed, andre arbejder på værksteder og paletten fortsætter bredt fra folk inden for renovation over til arkitektur. Det er berigende, at man sådan kan se sine tidligere elever være repræsenteret rundt om i branchen.

 
 

Fra tanke til tegning

Nielsen og Holstein møbelsnedkeri designer og producerer originale møbler til hele hjemmet. I tillæg til håndlavet snedkeri som borde, stole, reoler og al slags interiør tilbyder værkstedet rådgivning om udvikling og produktion af kundernes egne møbeldrømme og idéer:

Det, der driver mig mest, er, at få folks ønsker og drømme om gode møbler i høj kvalitet til at blive til virkelighed. Når der skal købes et bord, stole eller noget helt tredje, ønsker alle jo at det passer perfekt til præcis deres stil, hjem og æstetiske sans. Mange ønsker noget, de selv har været med til at udvikle og sat sit præg på. Den proces det er, at få gjort tanker til tegninger er noget, jeg holder meget af (og produktion). En stor del af vores arbejde er derfor at etablere en god dialog og relation med vores kunder, så vi i samarbejde kan frembringe noget, de elsker og vil holde af at leve med i mange årtier.

Nielsen og Holstein arbejder med alle former for træ og har et stort udvalg af træprøver på værkstedet i Stevns. Her er alle inviteret på besøg for at se, mærke, dufte og vælge træet til deres drømmemøbel. Er der helt særlige ønsker til sorter og stammer, kan Nielsen og Holstein hente det hjem gennem samarbejdspartnere rundt om i landet.

 
 

Et møbel for livet

For Finn Nielsen handler det gode håndværk om, at det trygt kan bruges, at det ældes med ynde og er nemt at vedligeholde:

Et godt bord, er et bord, hvor man har lyst til at blive siddende. Gode møbler er nemme at vedligeholde, fremstiller med fokus på detaljerne og er så solide, at man tør bruge dem. Jeg vil være ked af, at vores kunder lagde en dug over bordet, og netop derfor producerer vi ud fra en devise om, at møblerne kan holde til mangt og meget og repareres nemt. Godt håndværk skal i øvrigt patinere smukt, så de kommende generationer også kan have glæde af dem.

 
 

 Yndlingen

Mit eget yndlingstræ er europæisk kirsebær. Det er en utrolig smuk træsort som changerer i farverne. Det er en taknemlig sort at arbejde med i forarbejdningen, hvilket også gør den egnet til mange slags møbler og interiør. Vi er lagerførende af europæisk kirsebær, og da der ikke findes meget af det på markedet, er vi selv ude med sav og maskiner for at hente det ind. Andenpladsen må nok gives til den europæiske valnød, der har en utrolig intens tilstedeværelse i ethvert rum.